„Mindennek rendelt ideje van” (Préd. 3:1)
Az év kezdetei A zsidó hagyomány négy évkezdetet tart számon. 1. / Niszán hónap elseje A királyok új éve és zarándoklatok kezdete 2. / Elul hónap első napja Az állatokból adott tized számolásának újéve 3. / Tisri hónap elseje A polgári év kezdete: - Jom HáZikáron – Emlékezés Napja A hagyományok szerint e nap a világ teremtésének napja, amikor megszületett a világmindenség. Másik emlékezet lényege : megemlékezés az elmúlt év történéseire. Szigorú önvizsgálat, felrázás tespedtségünkből, melynek lényege és célja: Visszatérés Istenhez. Az ünnepi, muszáf ima az Ünnephez mutató első szakasza, a málkhijjot (uralmak) A hétköznapi istentiszteletek záró imájának (olénu) gondolataival kezdődik, és himnuszszerű hódolata a Teremtő és a Világot fenntartó Mindenható, és uralkodó Örökkévaló Istennek. - Jom T’rua – A Sófárfújás Napja E napon megszólal a sófár. E különös hangszer adja megrázó alaphangját. Nem kürt, és nem harsona, hanem a sófár hangja, mely emlékeztet, figyelmeztet és hív a megtérésre, visszatérésre és a közelgő, Isten általi megítélésre. Isten a sófár harsogása közben hirdette ki Kinyilatkoztatott Törvényét, ma a sófár hangja figyelmeztet arra, hogy maradjunk ehhez hűségesek. Az ünnepi ima harmadik szakasza: sófárot Ez az ima utal a sófár megrázó és felrázó erejére. Arra a hangra, mely a Kinyilatkoztatásnál, a Szinaj hegyénél nyilvánult meg, és az összegyűjtetésnél szólal meg újra… A nagy felszabadulás és a Messiás eljöttét jelző sófár hangja pedig egyben öröm is Isten Népének: közel a Megváltás…. - Jom Hádin - Az Ítélet Napja Az előbbiekben, a sófár kapcsán említést tettünk a mulasztási és engedetlenségi bűnök miatti megtérés, bűnbánat kötelességének aktuális idejéről. Az ünnepi ima második szakasza is ezzel kapcsolatos. A zikhronot (emlékezések) az ítélettel függ össze: Isten a Föld legfelsőbb bírája, Ő az abszolút Igazság. De megemlékezünk arra is, hogy Isten nagy irgalmasságú is.. A zsidóság RosHaSana első napján ezt a látható világban is jelképesen kifejezi. A táslikh szertartása által. A bűnbánatra és megjavulásra ösztönző imájukat mondják el, és hogy a gyorsan folyó víz vigye el a bűnöket. - A Smita és Jovel év kezdete „Beszélj Izrael fiaihoz (mondván) A hetedik hónap első napján, legyen nektek, nyugalom nap, emlékeztető kürtfúvás, Szent gyülekezés” (3 Mózes 23:24-25) Valamint - Ros HaSáná : AZ ESZTENDŐ ÚJÉVE A Babiloni Fogság előtt az Új Év Kezdete Niszán hónapban, a hónapok elsőjének első napján volt. Ez a hazatérés után áttevődött tavaszról őszre, vagyis hetedik hónap kezdetére, Tisri hónap elsejére… Így Ros HaSana, mint évkezdet ( az Év Feje ) nem bibliai, hanem talmudi eredetű. Valamint a negyedik újév : 4. / Svát hónap elseje/tizenötödike A fák újéve…(a Babiloni Talmud szerint) A zsidó hagyomány szerint a fák ünnepe e nap. Hámisa ászár ( tu-bis’vát). Ezen a napon döl el, hogy mely fa szárad ki, mennyi gyümölcsöt fog teremni? Vagyis a Szentföldön e napona fák és természet újra éledésének ünnepe e nap. E napon a zsidó közösségekben nemcsak ünnepet tartanak, hanem azon 15 zsoltárt mondanak el: A 120-135 Zsoltárokat. Elhangzik: „akik könnyekkel vetnek, örömmel aratnak” „kezed munkáját élvezd, jó dolgod lesz és boldog lestzel, feleséged mint dús fürtü szőlő házad kertjében, fiaid, mint olajfák sarjai asztalod körül.” A Smita (Szombat) év kezdete „a Föld Szombatja”: A név jelentése: elengedés A hetedik évben szombat nyugalma legyen az országnak… E parancsot a 2. Mózes 23:10-11 3. Mózes 25:1-2,és 20 , és az 5. Mózes 15:1-2, és 9-ben , Nehémiás 10,31-ben egyaránt olvashatjuk… Lényegét tekintve néhány fő elve: - A föld mindenféle megművelésének tilalma Teljes, mindenre kiterjedő munkaszünet, a földet parlagon kell hagyni.. A föld pihent, az emberek is egy év alatt megújultak, miként a talaj is visszanyerte termőerejét. - Ami vadon nő, az gazdátlan. Mégsem… Ez évben mindenki, egyenlő joggal és szabadon ehetett a föld terméséből. A Gazda, az Örökkévaló: embernek és álatoknak egyaránt a föld bőségéből terített asztalt… Hasonló módon, miként a vándorlás során Isten adott mannát a Népnek. - Az adósságokat el kell engedni (5. Mózes 15:1-4) Az év utolsó napján (elul 29) minden lejárat nélküli kölcsön elévült, az adósság fejében szolgáló zsidó felszabadítása kötelező volt. A Hákchel Törvénye A Smita Év ma is érvényes törvénye: A Sátoros Ünnep (Szukkoth) idején a Királynak Isten Törvényét fel kellett olvasnia az összegyűjtött Nép apraja-nagyja előtt! (5.Mózes 31:10-13 és Nehémiás 8,2.13-18 ) (Izraelben ez ma is megtartott, és a mindenkori államfő teszi ezt.) (A következő Smita év 5768-ban lesz, vagyis 2007 szept.13.-án kezdődik…) A szombatév kapcsán olvashatjuk, hogy Izrael fogságba jutásának egyik oka volt, hogy e törvényt nem tartotta meg. ( 3.Mózes 26, 34) A hetven év babiloni fogságról olvashatunk, és annak mértékét is láthatjuk. A hetven év idjeje pedig..: „míg lerója a föld az ő szombatjait...” (2 Krón 36,21) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Servicii de webdesign si print design+marketing online ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ A Jovel (elengedés) év kezdete A szabadság esztendeje A jovel év jelentését a kosszarvról, vagyis a sófárról kapta. (Józs. 6,5) (A jubilemi elnevezése is a jovel szóból ered…) Az , vagyis a sófár megszólaltatása hirdette az emberek és a föld teljes szabadságát, vagyis az ötven évvel ezelőtti állapot visszaállításának idejét. (3.Mózes 25:8-17) Célja volt, hogy emberi tulajdonba ne mehessen át a föld, és ami rajta volt, de az emberek sem válhattak embertársaik örökös szolgái, tulajdonai. A Jubileumi Év tehát minden ötvenedik esztendőben következett. Minden hét évhét, és azok végén eltelt szombatév után.. - A rabszolgákat, más földjén szolgálókat el kellett engedni ( 3.Mózes 25:29-54) - A föld eredeti tulajdonba kerül vissza (3.Mózes 25:13.23-28) A minden hét év végén kötelező elengedés után , a hétszer-hét év meghozza a szabadságot… A szabadság pedig mindenkire vonatkozik: „mert enyém a föld..” ( 3.Mózes 25:23) Az emberek pedig szabadságra születtek, és egyedül az Örökkévalónak kötelesek szolgálni. „ az én szolgáim Izrael fiai, az én szolgáim ők ” ( 3. Mózes 25:55 ) Számunkra a Jovel év prófétikusan is értelmezhető: A Felkent Messiás Király helyreállít,és hamarosan elhozza Béke Királyságát. Addig pedig mi a teendőnk? Hallani a sófárt, mely valamennyiünket hív bűnbánatra , rendezésre, mely minden új kezdetének alapja. Majd örömmel fújni a sófárt! Azért, hogy a Felkent Király elé vezessünk embereket a bűnből, és Isten Népét, a Messiás (Krisztus) Testét, hogy hallják Isten Törvényét, a Király által felkínált kegyelmét, vagy azt újra hallva szövetségüket Istennel újra megerősíthessék. Azért, hogy Isten Akarata és Törvénye legyen mindenki számára áldás. Megszabadulás, megváltás és a kegyelem kezdete, másoknak megerősített bizonysága. Copyright © 2005-2008 SÓFÁR, Jesua HaMassiah-ban hívő ZSIDÓ KÖZÖSSÉG JHVH NISSZI Szolgálat |
2015. augusztus 30., vasárnap
Zsidó Ünnepek ROS HASANA -ÚJ ÉV
Orbán Béla: Ros HaSana : ÚJ ÉV - ÚJ KEZDETEK
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)